Scenariusz indywidualnych zajęć edukacyjno –terapeutycznych z dzieckiem z głębokim upośledzeniem umysłowym i mpdz
Tematyka zajęć: Posługiwanie się łyżką –jedzenie serka
Uczeń: M.P. Jednostka: ok. 60 min.
Sfery: komunikowanie się, samodzielność, uspołecznienie
Cele: utrwalanie nazw części ciała, ćwiczenie trzymania kubka i samodzielnego picia z niego, trzymanie łyżki i próby jedzenia łyżką przy pomocy, rozluźnianie napięcia mięśniowego, rozwijanie myślenia, usprawnianie małej i dużej motoryki
Formy pracy: indywidualna
Metody: działania, Program Aktywności Knillów, kinezjologia edukacyjna Dennisona, opowiadanie;
Pomoce: kasety z muzyką –program pierwszy Knillów i muzyka relaksacyjna Knillów, napój, kubek, serek, łyżeczka
PRZEBIEG ZAJĘĆ: - Ćwiczenia wstępne: - powitanie –wyśpiewywanie części ciała - „malowanie” na plecach dziecka aktualnej pogody - ćwiczenia ruchowe do programu pierwszego Knillów z nazywaniem części ciała (kołysanie, wymachiwanie rękami, zginanie i prostowanie rąk, pocieranie dłoni, zamykanie i otwieranie dłoni, ruchy palców, klaskanie, głaskanie głowy, głaskanie policzków, głaskanie łokci, głaskanie brzucha, przewracanie się, relaksacja) - Ćwiczenia tematyczne: - zabawa łyżeczką - węchowe i smakowe poznanie serka - jedzenie serka łyżeczką przy pomocy (nazywanie wykonywanych po kolei czynności) - ćwiczenia języka z wykorzystaniem serka –podnoszenie do góry, próby oblizywania z łyżeczki - trzymanie i samodzielne picie z kubka - wycieranie twarzy ścierką - Ćwiczenia końcowe: - ćwiczenia nóg i rąk wg metody Dennisona do muzyki relaksacyjnej (ćwiczenia naprzemienne, ósemki, masaż) - masaż pleców połączony z opowieścią o aktualnej pogodzie - relaksacja przy muzyce –swobodne leżenie - pożegnanie.
UWAGI:
Opracowanie zajęć: Barbara Dudzik |